.

.

Tuesday, 4 November 2014

TAJUK-TAJUK TUDINGAN SPM 2014



TAJUK TUNDINGAN 2014 PENDIDIKAN ISLAM
Aqidah
1.       Perkara membatal iman
-          Syirik
-          Kufur
-          Riddah
-          Khurafat
2.       Dosa-dosa besar
-          Derhaka kepada ibubapa
-          Mencuri dan mengumpat
-          Makan harta anak yatim
-          Mengumpat dan fitnah
3.       Taubat
4.       Ahli sunnah waljamaah
5.       Ajaran sesat
6.       Syiah
IBADAH
1.       HAJI
-          Wukuf
-          Tawaf
-          Sunnat haji
-          Larangan Ihram
-          Dam
-          Cara mengerjakan haji
2.       Korban
3.       Sembelihan
4.       Gadaian
5.       Syarikat
6.       Pinangan
7.       Perempuan yang diharam kahwin
8.       Wali
9.       Talak
10.   Idah
11.   Fasakh
12.   Nusyuz
13.   Li’an
ADAB
1.       Adab menjaga kemudahan awam
2.       Adab dengan Rasulullah
3.       Adab memberi dan menerima sedekah
4.       Adab dengan alam
5.       Adab di tempat rekreasi
6.       Adab menziarahi jenazah
TAMADUN ISLAM
1.       Khulafa’ ar-Rasyidin
-          Pembaharuan
-          Ciri kepimpinan
-          Dasar dan sumbangan ( Abu Bakar dan Omar)

2.       Bani Umayyah
-          Ketenteraan
-          Pendidikan
-          Ekonomi
-          Kegemilangan dan kejatuhan

3.       Bani Abbasiyah
-          Penyebaran Islam
-          Pendidikan
-          Perkembangan sains dan teknologi
-          Kejatuhan/ kemerosotan
TOKOH
1.       Imam Abu Hanifah
2.       Imam Malik
3.       Imam Bukhari
4.       Ibn Khaldun
5.       Sayed Jamaludin al-afghani
6.       Sheikh Muhammad  Abduh
7.       Sheikh Tahir Jalaludin
AYAT KEFAHAMAN
1.       Manusia perlu bersyukur
2.       Larangan mempersendekan agama
3.       Aqidah teras kehidupan
4.       Ciri-ciri mukmin berjaya
5.       Hidayah Allah (an-Nur 35)
6.       Peribadi mukmin
7.       Kemuliaan al-Quran
8.       Nasihat luqman al-hakim
HADIS
1.       Makanan yang baik
2.       Perpaduan
3.       Hidup di dunia sebagai perantau
4.       Orang beriman kekasih Allah

No comments:

Post a Comment